jens-ellis.reismee.nl

Shanghai Deel II & Beijing

Ni Hao!

Onze zaterdag begon met een brunch bij onze Chinese AirBnb host. Op ongeveer een kilometer van onze AirBnb waren we uitgenodigd in een pand waar nog 6 kamers en een gemeenschappelijke woonkamer en keuken waren. Hier kookte de huishoudster van de host een traditioneel Shanghainees ontbijt voor ons, bestaande uit noedels, een gebakken ei, ham, een soort bouillon met ei en groenten en chrysanten-thee. Het was een lekker ontbijt en een leuke ervaring. Na een rondleiding door het huis, waar een yogastudio en dakterras met trampoline in waren gebouwd, gingen we op pad naar de Jade Buddha Temple. Dit is een mooie buddistische tempel die vooral bekend is om de, je raadt het al, jaden buddha. Dit was een van de mooiste tempels die we deze vakantie hebben bezocht! In de middag hebben we lekker op het gemakje gewandeld en gechilld in de AirBnb.

De volgende dag was het tijd voor de Chinese Grand Prix. We namen een taxi naar het circuit, wat op zo'n 45 minuten rijden van het centrum lag. Wat ons opviel was dat hier heel veel Nederlanders waren! Na het ophalen van de tickets hebben we onze plekken opgezocht. We zaten in de eerste bocht na de start, dus hadden mooi uitzicht! Het was echt een hele leuke ervaring om een keer een Formule 1 race van dichtbij mee te maken. De coureurs rijden onvoorstelbaar snel en het is toch wel bijzonder om het verbrande rubber van de banden te ruiken. Helaas geen podiumplek voor Max, maar het was wel een leuke race. Omdat het lastig was om een taxi terug naar het centrum te vinden namen we de metro terug. Onderweg naar huis hebben we heerlijk Chinees gegeten bij een restaurant dat Lost Heaven heette. Hier serveerden ze allerlei gerechten uit verschillende regio's van China. Terug in de AirBnb was het tijd om de backpack weer in te pakken voor de treinreis de volgende dag.

Al vroeg namen we de taxi naar het station, omdat we niet zeker wisten hoe snel het zou gaan met de tickets krijgen en de weg te vinden naar het juiste perron. Het station waar we opstapten, Shanghai Hongquiao is namelijk het grootste treinstation van Azië. Gelukkig verliep alles redelijk soepel en waren we ruim om tijd voor onze trein van 11:05 naar Beijing. De treinreis duurde 6 uur, een erg lange zit. Ook dit was weer een hele belevenis met het Chinese volk als reisgenoten. Iedereen was erg onrustig, constant op en neer aan het lopen, verzitten, tegen de stoelen aan het bonken, roepen, rochelen, eten en ga zo maar door. Het was een prima reis, maar we waren blij toen we aankwamen op het station. We namen een taxi naar ons laatste hotel: het Beijing Prime Wangfujing Hotel, gelegen aan de grote winkelstraat Wangfujing en op loopafstand van de Verboden Stad en het Plein van de Hemelse Vrede. Omdat het alweer etenstijd was bezochten we een restaurant wat gespecialiseerd is in allerlei soorten dumplings. Hier aten we gestoomde dumplings met varkensvlees, wontons met garnalen en sojasaus en gestoomde groenten. Daarna lekker terug gegaan naar het hotel, waar Jens zijn geluk niet op kon omdat hij op de televisie van het hotel de nieuwe aflevering van Game of Thrones kon kijken.

Gisteren hebben zijn we over Wangfujing richting het plein van de Hemelse Vrede gelopen. Door de vele winkels duurde deze tocht wast langer dan gepland :). Eenmaal op het plein aangekomen hebben we deze indrukwekkende plaats bewonderd. Er stond een ontzettend lange rij voor een bepaald gebouw op het plein. En als er een ding is wat we hebben geleerd deze reis is het dat je voor alles wat goed is in de rij moet staan. We zochten het snel even op in de reisgids. Het bleek het gebouw te zijn waar het gebalsemde lichaam van Mao ligt opgebaard. Dit moesten we natuurlijk even gaan bekijken. Helaas is dit gebouw maar tot een uur of 12 open voor bezoekers. Dat houden we nog even te goed. Het was erg warm, dus we besloten wat verkoeling te zoeken in de winkelcentra aan Wangfujing. Ook hebben we via een reisorganisatie een tour geregeld naar de Chinese Muur. In de avond hebben we bij een Chinees restaurant gegeten dat gespecialiseerd is in gerechten uit de Yunnan regio. Hier hebben we heerlijke (pittige) gerechten geproefd.

Vandaag hebben we een groot deel van de dag doorgebracht in de Verboden Stad. Het was weer een heerlijk warme dag (31 graden). Het is echt ongelofelijk hoeveel volk er op deze attractie af komt, voornamelijk Chinezen. We namen een audiotour om wat achtergrondinformatie over de verschillende poorten, pleinen en gebouwen te krijgen. Het was echt een hele mooie en bijzondere plek. Ook was het erg leuk om wat meer te weten te komen over de Chinese geschiedenis. We hebben er weer een hele wandeling op zitten, dus nu zijn we even aan het uitrusten in het hotel. Zometeen gaan we het bekendste gerecht eten van Beijing: Peking Eend. We zijn heel benieuwd! :)

Morgen gaan we de Chinese Muur bezoeken bij het Mutianyu gedeelte. Hier kijken we heel erg naar uit!

Tot snel!

Erika

Hanki panki Shanghai

Papa Leo

Geweldige reis,wat maken jullie veel en toffe dingen mee ! Ben echt benieuwd naar alle foto's bij jullie terugkomst ! Heel veel plezier morgen op de muur, wordt ook weer erg bijzonder !
Geniet en nog een paar dagen van,veel plezier XX

Mama Jacq

O dat lekkere eten allemaal, helemaal jullie ding.
Wat geweldig om de verboden stad te zien en later ook nog de Chinese muur, wat een mooie reis maken jullie toch en voor de thuisblijvers is het zo toch een beetje meegenieten, dankjewel ?

Ans

Wat een ervaring om dit allemaal mee te maken ! Geniet er nog effe van, veel plezier !

Lot

Wat een leuk verhaal weer! Bijzonder hoe jullie helemaal in de authentieke cultuur duiken. Geniet nog van jullie laatste dagen in dit bijzondere land. Ik ben benieuwd wat jullie van de Chinese muur gaan vinden. Ik kan niet wachten om al jullie verhalen in real life te horen.