jens-ellis.reismee.nl

Shanghai Deel I

Ni hao!

Na een korte vlucht van 2 uur kwamen we aan op het vliegveld van Shanghai. We hadden onszelf voorbereid op een strenge controle bij de douane in China, maar eigenlijk verliep alles redelijk snel. We namen een taxi naar onze AirBnb, die gelegen is aan de Yu Yuan Road. Toen we buiten kwamen werden we verrast met een temperatuur van 30 graden! Dit was even wennen, in Japan hadden we alleen de laatste dagen in een t-shirtje buiten kunnen lopen. Bij aankomst in de Airbnb hebben we de spullen neergezet en zijn we de buurt gaan verkennen. Meteen vielen de verschillen met Japan ons op: overal is chaos, scooters en fietsers rijden kriskras door de straten (rood stoplicht is slechts een advies :)), mensen botsen zonder op te kijken tegen je en elkaar op, je hoort constant mensen rochelen en spugen en ook wordt je als Westerling schaamteloos aangestaard en nagekeken. Bij de McDonalds maakten we even een korte WiFi stop om een bank te zoeken om onszelf te voorzien van wat Yuan, maar al snel werd duidelijk dat dat hier niet voor buitenlandse nummers te krijgen is. Uiteindelijk vonden we toch een bank, en konden we s'avonds lekker uiteten bij een lokaal restaurant dat Chinese specialiteiten verkocht. Hier aten we heerlijke dumplings, Chinese paddenstoelen in oestersaus en zo voort.

De volgende dag maakten we een wandeling in de French Concession, de wijk waar onze AirBnb gelegen is. Hier vind je allerlei boetiekjes, speciaalzaken en kleine restaurantjes. Het was nog steeds erg warm, dus we slenterden lekker door de kleine straatjes van Tianzifang. In de middag hebben we heerlijk geluncht bij Saigon Mama, een Vietnameese restaurantketen die hier erg populair is. Op de terugweg naar de AirBnb werd het ineens pikdonker. We zijn echt net op tijd een café in gevlucht voor het begon te storten van de regen. Helaas moesten we de terugweg nog afmaken en kwamen we helemaal doorweekt weer terug.

Woensdag was het weer wat beter en besloten we Nanjing Road, de grootste en belangrijkste straat van Shanghai, af te lopen tot aan de Bund. Op de eerste helft van deze straat vind je allerlei luxe designerwinkels en dure merken. De tweede helft van de straat is alleen voor voetgangers toegankelijk en daaraan liggen meer warenhuizen en 'goedkopere' winkels. Jens heeft hier nog een mooi Chinees keukenmes gekocht bij een speciaalzaak. Toen we uiteindelijk bij de Bund uitkwamen hebben we een wandeling over de boulevard gemaakt en genoten van het indrukwekkende uitzicht. Voor het avondeten reserveerden we een tafel bij El Willy, een Spaans restaurant met uitzicht over de Bund. Hier hebben we paella gegeten en prachtig uitzicht gehad over de met lichten versierde gebouwen aan de Bund. Het was een onvergetelijke ervaring.

Gisteren hebben we de Jingan Temple bezocht, een Boeddhistische tempel die in de wijk bij de AirBnb ligt. Deze tempel staat vol met grote Buddhabeelden en is voorzien van een heel mooi gouden dak. De rest van de dag hebben we doorgebracht in de grote warenhuizen en winkelcentra in 'onze' wijk.

Vandaag hebben we het Shanghai Museum bezocht. Dit museum is voorzien van allerlei soorten chinese kunstwerken: porselein, munten, authentieke Chinese klederdracht van verschillende stammen, bronzen kunstwerken en meubels. Het was erg leuk om al deze dingen een keer te zien. Daarna zijn we doorgelopen naar de wijk 'Old Town' waar nog oude Chinese huizen staan. Hier hebben we de Yuan Garden bezocht. Na het bezoek aan de Old Town zijn we weer richting de Bund gelopen om deze met helderder weer te bewonderen. Over Nanjing Road zijn we weer terug gewandeld richting de AirBnb. Onderweg hebben we de Starbucks Reserve Roastery bezocht, waar de bonen van Starbucks worden gebrand hier in Shanghai. Daarnet hebben heerlijke soup dumplings gedineerd.

Morgenochtend zijn we door onze AirBnb host uitgenodigd voor een traditionele Chinese brunch, omdat er wat problemen waren met de elektriciteit eerder deze week. We zijn erg benieuwd naar wat we hiervan kunnen verwachten. Zondag gaan we Max Verstappen aanmoedigen bij de Formule 1!

Tot snel!

Papa Leo

Leuk om te lezen ! Grappig dat verschil tussen Japan en China.
Nog veel plezier en succes bij Max ?

Ans

Mooie ervaringen en succes bij Max morgen ?